Köpvillkor

KÖPINFORMATION

Priser visas både exklusive moms. Akuthjälpen reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår hemsida. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten. Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen.

Observera att vi alltid arbetar för att ha ett korrekt lagervärde på webbshoppen men reserverar oss för sluförsäljning och felaktiga lagerantal. Utöver det reserverar vi oss även för uppenbara felaktiga priser på varorna. När vi noterar fel hanterar vi alltid ärenden efter de unika förutsättningarna som finns”

 

FÖRSÄKRINGSINFORMATION

Nu ingår en trygghetsförsäkring när du hyr eller köper din hjärtstartare av oss!

Trygghetsförsäkringen är en allriskförsäkring som ersätter utifrån kommande skador, så som stöld, sabotage, tappskador, åsknedslag eller om hjärtstartaren behöver återställas efter användning vid ett hjärtstopp. Försäkringen lämnar ersättning för reparation eller en ny hjärtstartare vid totalskada. Vid återställning ersätter försäkringen kostnaden avseende bytet av batterier och elektroder.

Eftersom du kan få ersättning, utan självrisk, behöver du inte vara orolig för att placera din hjärtstartare på offentlig plats. Genom att göra den tillgänglig för allmänheten bidrar du till att den kan fylla sin funktion vid skarpt läge nämligen att RÄDDA LIV! Hjärtstartare som placeras utomhus och/eller i offentlig miljö ska förvaras i larmskåp för att försäkringen ska gälla.

Efter den 1-åriga kostnadsfria perioden kommer vår försäkringspartner att erbjuda dig att förlänga försäkringen årsvis upp till 8 år så att du har en lång trygghet.

Fullständiga försäkringsvillkor hittar du här: Villkor trygghetsförsäkring

Försäkringen kan tecknas av juridisk person/näringsidkare eller privatperson. Försäkringen gäller inte för yrkesmässigt handhavande inom exempelvis räddningstjänst och sjukvård.

 

KÖP

Vid beställning träffas avtal om köp när ni genomför köpet genom att klicka på ”Bekräfta order”

Dock; vissa artiklar har krav om minsta antal för köp. Vid forcering av butikens teknik, genom iläggande av färre antal av en sådan artikel i varukorgen än tillåtet, gäller ej avtal om köp.

Akuthjälpen har ägande- och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund.

 

BETALNING

Betalning med Payson. Med Payson betalar du enkelt och tryggt. Välj att slutföra köpet direkt med VISA, MasterCard och internetbank eller betala i efterhand på faktura eller delbetalning. Läs mer här: www.payson.se.

Kontakta oss för alternativ betalningslösning. Vi kan även erbjuda manuell fakturabetalning. Läs mer om hur du gör för att betala med faktura här.

Payson Logo


LEVERANSVILLKOR

Vi skickar dina varor som regel inom 5-10 arbetsdagar från det att vi tagit i mot din order (för privatpersoner levereras dina varor efter betalning). Beställningsvaror kan ibland ta lite längre tid. Leveranstiden kan ibland vara lite olika beroende på leveranssätt. Vi reserverar oss för leveransförseningar utanför vår kontroll. Om du har extra bråttom – kontakta oss så ser vi hur vi kan lösa det.

 

FRAKTKOSTNAD & HANTERINGSAVGIFT

Fraktkostnad tillkommer. Fraktkostnaden är baserad på flera parametrar, bland annat ditt önskade leveranssätt, samt produktens vikt och volym. Standardleverans under 5 kg kostar 149kr ex moms per order. Vid beställningar med ett ordervärde under 500 kr exklusive frakt tillkommer en hanteringsavgift på 149 kr.

Vi använder i första hand spårbara fraktalternativ för din och vår säkerhet.

Akuthjälpen vill minska miljöbelastningen därför kan vissa leveranser ske i återanvända kartonger.

 

FRAKTALTERNATIV

Paketen levereras normalt av DHL, TNT, Schenker eller Postnord, alternativt annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post, alternativt dörr-dörr.

Privatpaket – Beställningar som väger mindre än 20 kg kan beställas med leveranssätt privatpaket. Den totala leveranstiden kan variera. När din beställning har anlänt till ditt utlämningsställe skickas en avi hem till dig alternativt ett SMS till din mobiltelefon.

Företagspaket – Företagspaketet levereras direkt till er dörr. Den totala leveranstiden kan variera. Företagspaket kan inte skickas till mottagare med postutdelning via lantbrevbärare. Gäller endast företag till företagsadress, ej boxadress. Samt att mottagning kan ske under ordinarie kontorstider.

 

LEVERANSFÖRSENINGAR

Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.

 

ORDERBEKRÄFTELSE

En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress du angivit i dina kunduppgifter. Det kan vara bra att spara den vid eventuella kontakter med oss.

 

ÅNGERRÄTT

Ångerrätt gäller endast om varan med originalförpackning är i oförändrat skick. Detta innebär att produkten skall kunna säljas som ny till nästkommande kund, utan att denne reagerar på att produkten ser använd ut.

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig.

För företag debiteras 10% av beställt belopp på returnerade produkter.

Köparen står för fraktkostnaderna vid åberopande av ångerrätt. För att undvika problem när du vill utnyttja ångerrätten, tag kontakt med kundtjänst innan du skickar tillbaka varor.

Vid åberopande av ångerrätt:

• Meddela Akuthjälpen inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den att du avser utöva din ångerrätt. Enklast via order@akuthjalpen.se

• Returnera varan, i produktkartongen med det avsedda inneremballaget, snarast och senast inom 30 dagar efter att du meddelat oss om att du vill frånträda avtalet.

• Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör (bruksanvisning, batterier etc) ska finnas med i returen.

Akuthjälpen förbehåller sig rätten att debitera självkostnadspris för de saknade delarna i de fall returen ej är komplett. Akuthjälpen löser ej ut paket mot postförskott. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.

 

AVBESTÄLLNING AV PRODUKT

Så länge produkten ej har hunnit paketeras går det bra att avbeställa dina varor.

Om du vill avbeställa en icke förbetald order gör du det lättast direkt på vår kundtjänst på order@akuthjalpen.se

Vid eventuell leveransförsening har du möjlighet att avbeställa din order om föreslagen leveranstid ej godtas.

 

BESTÄLLNING AV UTBILDNING

Vid beställning av utbildning kontaktar vi er inom 7 dagar för att boka in datum, tid och plats för utbildningens genomförande.

 

AVBESTÄLLNING AV UTBILDNING

Bokad och datumsatt utbildning debiteras med 50% av kostnaden.

Bokad ej datumsatt utbildning debiteras med 20% av kostnaden.

Ändring av datum för bokad och datumsatt utbildning debiteras med 25% av kostnaden om den ändras 14 dagar före bokat datum. Vid senare ändring debiteras 50% av kostnaden fram till 2 dagar före utbildningen, senare ändringar debiteras med 100%.

Utbildningar vilka Akuthjälpen  tvingas ändra datum på vid ex akut sjukdom, transport hinder eller andra oförväntade händelser ombokas utan kostnad för beställaren.

 

KÖPARENS ANSVAR ATT KONTROLLERA MOTTAGET GODS

Om de beställda varorna levereras med företagspaket eller postpaket ska man som mottagare kontrollera godset vid ankomst/uthämtning och notera eventuella transportskador innan mottaget gods kvitteras. Detta för att kunna reklamera eventuell transportskada. Gör följande:

• Syna av emballaget och notera eventuell skada och/eller emballageskada på fraktsedeln/handskannern

• Räkna antalet kolli och notera eventuell förlust på fraktsedeln/handskannern

Dolda skador ska anmälas inom fem dagar till transportföretaget. Kontakta därefter Akuthjälpen för vidare hantering och kontakt med transportföretaget.

 

REKLAMATION

För att kunna reklamera en produkt måste du uppvisa/bifoga kvitto eller följesedel. Visar det sig att skadan är ett handhavandefel eller om produkten är felfri debiteras kunden från 500 kr för testarbetet. Akuthjälpen ansvarar ej för kostnader som kan uppstå på grund av en defekt vara. Vid eventuell tvist följer Akuthjälpen Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via epost order@akuthjalpen.se innan du skickar något och lägg med fakturan/kvittot. Kom ihåg att du ansvarar för varan tills den har levererats till oss, men om varan är felaktig så är det vi som står för returkostnaden.

Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller det sätt som kunden föreslår. Återbetalningen sker snarast möjligt från att vi har mottagit och godkänt din retur. Dock alltid inom 30 dagar

 

PAKET SOM INTE HÄMTAS

Kunden ansvarar för att vid beställningen ange en giltig och korrekt leveransadress. Om försändelsen returneras till Akuthjälpen på grund av felaktig adress eller ej uthämtad försändelse debiteras en retur- och expeditionsavgift för att täcka våra kostnader. Ej uthämtad försändelse debiteras 250 kr ex moms. Kunden meddelas i sådant fall via e-post.


GARANTIER

Garantier på varan lämnas av respektive tillverkare. Akuthjälpen lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade.

 

Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice på order @akuthjalpen.se Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter

 

Force Majeur

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal